Platform Girlscene.nl en Meld Misdaad Anoniem starten campagne overvallen

Bezoekers van het online platform Girlscene (meiden tussen de 14 en 22 jaar) vinden dat daders van gewelddadige criminaliteit zoals overvallen en inbraken moeten worden gestopt. Mocht een vriendin een dader kennen, dan zouden ze zeker adviseren om een melding te maken, zo blijkt uit een enquête die Girlscene en Meld Misdaad Anoniem in oktober hebben afgenomen. Deze enquête is de opmaat voor een nieuwe M.-campagne die vandaag is gestart, waarbij meiden via Girlscene en social media worden aangespoord om te melden over overvallers en inbrekers.

Meldingsbereidheid van meiden

In totaal vulden 800 meiden uit heel Nederland de enquête in, waarbij meer dan de helft aangaf dat een overval, straatroof of inbraak wel eens in hun directe omgeving had plaatsgevonden:

                                                 

 

  • 309 meiden kenden iemand die slachtoffer is geweest;
  • meer dan 100 meiden waren zelf getuige of slachtoffer;
  • 185 meiden merkten dat in hun omgeving wordt gepraat over deze misdaden;
  • 49 meiden gaven aan dat zij de daders persoonlijk kennen;
  • 111 meiden vermoedden dat mensen in hun omgeving zich hieraan schuldig maken of handelen in gestolen spullen.

Het grootste deel van de respondenten veroordeelde het criminele gedrag en vond het belangrijk om een melding te maken (70%). Van deze groep gaf 48% aan het meeste vertrouwen te hebben in Meld Misdaad Anoniem; 30% adviseerde om het te vertellen aan iemand die je vertrouwt (je ouders, een vertrouwenspersoon op school) en 22% zou het melden bij de politie.

Jonge daders

Per week worden 22 overvallen gepleegd op bijvoorbeeld woningen, winkels en horeca en zijn 80 mensen slachtoffer van een straatroof. De kans dat je een inbreker tegenkomt is nog veel groter; er wordt 152 keer per dag ergens ingebroken. “Vaak zijn deze daders jongeren die toeslaan in hun eigen omgeving. Ze zijn continu op zoek naar cash geld en waardevolle spullen. Ze geven het geld vaak dezelfde dag nog uit en maken dus snel meer slachtoffers. Als het nodig is gebruiken ze geweld alsof het niks is”, aldus Annemarie van der Burg, projectleider bij M.

Melddilemma’s van meiden

Uit de enquête blijkt dat leeftijdsgenoten vaak weten wie zich met criminaliteit bezighoudt. De jonge daders scheppen hierover op en geven opvallend veel geld uit. De meiden in de leeftijd van 14-20 jaar blijken soms ongewild getuige te zijn en komen dan voor moeilijke dilemma’s te staan. Enerzijds willen meiden dat criminelen worden gestopt omdat ze bang zijn om zelf slachtoffer te worden. Anderzijds blijven ze liever uit de buurt van dit soort figuren.

Nieuwe campagne

Om deze meiden op te roepen hun kennis te delen start M. vandaag in samenwerking met Girlscene de nieuwe campagne ‘Je zal hem maar tegenkomen’.  Via Girlscene.nl en social media worden de komende maanden korte films verspreid die inspelen op de melddilemma’s van meiden en ze bewust maken van de gevolgen van misdaad. Ook kunnen meiden hun ervaringen delen via het forum van Girlscene. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Melden via M. helpt 

In 2011 initieerde M. de eerste campagne gericht op meiden die leidde tot 161 tips in 3 maanden, een stijging van 42% van de meldingen van overvallen. Nog steeds wordt hier jaarlijks veel over gebeld, bijvoorbeeld naar aanleiding van tv-beelden bij de opsporingsprogramma’s. Sinds de start van M. in 2002 werden naar aanleiding van M.-tips al 1600 verdachten van de zogenoemde high impact crimes opgespoord.

Meer informatie

Bekijk de campagnefilm